Verleiding, dat is wat een blog moet zijn

Wat is een blog?

Tekst is een instrument, een blog is een strategie, met als doel de lezer te interesseren, te boeien. Dusdanig dat hij terugkomt, de trouwe lezer is de beste lezer.

Zonder het onderwerp te benoemen, moet de lezer het onderwerp kunnen raden, zonder te weten dat het om een quiz gaat. Zonder het onderwerp vakantiereis te gebruiken, is de lezer na het lezen zover om op een button te drukken die hem naar de etalage te brengen waarin de brochures liggen uitgestald. Met als bijgedachte, dat is nu ook toevallig dat ik hier die reisbrochures krijg aangeboden.

Een blog vergelijk ik met een geur. Je loopt door de stad en krijgt trek in een broodje. Waarom, honger kan het niet zijn. Een fractie later ruik je de geur van vers gebakken, de geur verleidde de wandelaar.
Hetzelfde moment loopt er een vrouw op hoog Catherijnen, naar spoor 11, in gedachten verzonken, samen met honderden anonieme lemmingen op weg naar hun bestemming. Slechts één maal kijkt ze op en om; ze ziet een man, een lange man in een suède colbert, sjaal nonchalant om de schouders en warrig grauw haar, elke pas loopt hij een meter van haar vandaan, boven de menigte uit deinend. Caractère van Daniel Hechter.
De geur liet haar stoppen, ze keek om, het was de geur van de man waarmee ze een heftige, kortstondige relatie had gehad, in dezelfde tijd dat ze Hans had leren kennen. Een geur duikt in de vergeten herinnering.
Een blog duikt in het moment van het onaangekondigd verlangen. Dat is wat een blog zou moeten doen: meer dan interesse opwekken, meer dan het vuur aanwakkeren onder de nieuwsgierigheid; een blog moet verlijden, het moet de lezer verlijden zonder dat zij weet dat ze verlijdt wordt. De geur van gebakken brood doet eten. De fragrance Caractère laat haar omkijken.
Voor blogs, texten, verhalen en romans, https://www.linkedin.com/profile/public-profile-settings?trk=prof-edit-edit-public_profile

Categorieën: persoonlijk

Geef een reactie